تاریخ کشف نوردرمانی در درمان زردی نوزاد به دهه های 50 و 60 میلادی باز می گردد.
در آن زمان تعویض خون اصلی ترین راه درمان زردی نوزاد یا هیپربیلیروبینمی محسوب می‌شد. استفاده از روش های فتوتراپی تا اواخر دهه ۶۰ میلادی چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. در دهه ۸۰ و ۹۰ افزایشی دوباره در فراوانی کرن‌ایکتروس مشاهده شد که به سیاست جدید بیمارستان‌ها در مرخص نمودن سریع نوزادان تازه متولد و افزایش تعداد نوزادان شیرمادرخوار منسوب گشت. در این جا قصد داریم با تاریخ کشف نور درمانی در درمان زردی نوزاد و نحوه آن آشنا شویم.

تاریخ کشف نوردرمانی در درمان زردی نوزاد

تاریخ کشف نور درمانی و درمان زردی نوزاد کاملا اتفاقی است.
تاریخ کشف نوردرمانیدر درمان زردی نوزاد و تاثیر فوتوتراپی در کاهش سطح بیلی روبین بصورت اتفاقی در بیمارستانی در اسکس انگلستان کشف شد. یک پرستار انگلیسی معتقد بود که نوزادان در بخش وی از نور خورشید و هوای تازه در فضای سبز بیمارستان بهره مند می شوند که در کاهش زردی آنها موثر است. این اولین اشاره در تاریخ کشف نوردرمانی در درمان زردی نوزاد به تاثیر نور روی درمان زردی نوزاد بود.
این مسئله در آن زمان برای پزشکان قابل باور نبود تا اینکه یک نمونه خون که قرار بود برای اندازه‌گیری میزان بیلی‌روبین به آزمایشگاه فرستاده شود، زیر نوری که از پنجره می‌تابید ماند. پس از آزمایش مشاهده شده که میزان بیلی روبین در این نمونه خون از میزان زردی مشهود در بیمار بسیار کمتر است. در این زمان برای اولین بار در تاریخ کشف نوردرمانی در درمان زردی نوزاد به تاثیرات شگفت انگیز نور در کاهش بیلی روبین پی برده شد.
دکتر کرمر انگلیسی در سال 1958 یافته های خود در زمینه تاثیرات نور بر کاهش زردی را در مجله لنست منتشر کرد. ده سال پس از آن تاریخ کشف نوردرمانی در درمان زردی نوزاد یک گروه پزشکی در آمریکا مسئله اثر نور بر درمان زردی نوزاد را به صورت مستقل مورد بررسی قرار دادند. پس از آن بود که فتوتراپی به صورت جدی در درمان زردی نوزاد مورد استفاده قرار گرفت. امروزه دستگاه های فتوتراپی متنوعی جهت درمان زردی ساخته شده است. اساس کار تمامی آنها نوردرمانی است و تنها تفاوت آنها در تعداد لامپ ها و طول موج نور جهت درمان زردی است. در حال حاضر روشهای مختلف درمان زردی شامل
فتوتراپی

تعویض خون

روش های سنتی

دارو درمانی

می باشد.
جهت مشاوره برای اجاره دستگاه زردی نوزاد با ما تماس بگیرید.