زردی پاتولوژیک نوعی از زردی در نوزادان است. در زردی پاتولوژیک تفاوت هایی با زردی فیزیولوژیک دیده می شود و روش درمان زردی در این نوع نیز متفاوت از این نوع زردی است. در این مقاله قصد داریم در مورد زردی پاتولوژیک صحبت نماییم.

زردی پاتولوژیک چیست

نوعی از زردی که در 24 ساعت اول تولد نوزاد ظاهر می شود و میزان بیلی روبین در خون نوزاد نیز در این نوع زردی بالاتر از حد انتظار است. زردی معمولا از روز دوم و سوم ظاهر می شود و تا روز هفتم یا هشتم نیز ادامه دارد این نوع زردی را زردی فیزیولوژیک گویند معمولا این نوع زردی به درمان خاص یا درمان شدیدی نیاز ندارد. در زردی پاتولوژیک نیاز است که نوزاد حتما در بیمارستان بستری شود و درمان به موقع و مناسب روی وی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات حاد و وخیمی برای سیستم عصبی نوزاد به وجود آید.

احتمال بروز زردی پاتولوژیک در نوزادان نارس زیر 37 هفته بارداری و یا نوزادانی که با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم متولد می شوند بسیار بیشتر از سایر نوزادان است. همچنین در صورتی که ناسازگاری خونی میان مادر و پدر نوزاد وجود داشته باشد احتمال زردی پاتولوژیک در نوزاد آنها بیشتر می شود.

درمان زردی پاتولوژیک با دستگاه فتوتراپی

فتوتراپی روشی است که با استفاده از آن انواع زردی اعم از زردی پاتولوژیک و فیزیولوژیک را درمان نمود.

امروزه دستگاه های فتوتراپی مدرنی تولید شده اند که جهت درمان زردی به کار می روند. با تابش نور بر بدن نوزاد بیلی روبین های اضافی خون شکسته شده و از طریق کبد و ادرار از بدن نوزاد دفع می شوند. لامپ های فتوتراپی برای درمان زردی به کار می روند این لامپ ها به صورت 4 , 6 و 8 تایی در دستگاه های فتوتراپی تعبیه می شوند. تعداد لامپ بسته به نوع و درجه زردی دارد. برای زردی های با شدت بالا می توان از دستگاه های دوگانه یا دوبل استفاده کرد.

بر این اساس می توان دستگاه های فتوتراپی را به موارد زیر دسته بندی نمود:

• دستگاه زردی نوزاد 4 , 6 و 8 لامپه

• دستگاه فتوتراپی با لامپ LED

• دستگاه فتوترپی دوقلو

• دستگاه فتوتراپی بدون نیاز به چشم بند مخصوص

این لامپ ها با لامپ مهتابی معمولی تفاوت دارند و لامپ های مهتابی عموما برای درمان زردی مناسب نیستند. زیرا هم خطر گرمازدگی و شکستگی لامپ وجود دارد که می تواند منجر به آسیب به نوزاد شود و هم درمان را به تاخیر می اندازد که این برای نوزاد می تواند بسیار خطرناک باشد.

از روشهای درمان زردی پاتولوژیک در نوزادان می توان به

• فتوتراپی

• طب سنتی

• دارو درمانی

اشاره نمود.

شرکت ضد زردی ارائه کننده دستگاه های زردی نوزاد و اجاره دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی پاتولوژیک و فیزیولوژیک است.