تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری در سلامت نوزاد یکی از مسائل مهمی است که در ارتباط با زردی نوزاد و روش های جلوگیری از بروز آن در نوزادان تازه متولد شده باید به آن اهمیت داد. تغذیه در دوران بارداری روی سلامت مادر و نوزاد اثر بسیار مهمی دارد و در کل توجه به تغذیه در این دوران حساس می تواند منجر به تولد یک نوزاد سالم با وزن ایده آل گردد که از بسیاری از مشکلاتی که سایر نوزادان به ویژه نوزادان با وزن کم دارند در امان است همچنین تغذیه می تواند در از تولد نوزاد نارس جلوگیری کند اگر مادر در دوران بارداری از بایدها و نبایدهای تغذیه بیشتر آگاه باشد و در این زمان توجه و مراقبت بیشتری روی تغذیه خود داشته باشد.

بارداری مرحله حساسی است که در در آن به رشد و نمو جنین کمک می شود و در این زمان جنین فرصت دارد تا خود را از هر نظر برای ورود به دنیای جدید آماده نماید. تغذیه عامل مهمی است که برای رشد جنین بسیار ضروری است زیرا در این زمان جنین تمامی نیازهای تغذیه ای خود را از مادر می گیرد و زمانی که مادر با کمبود مواجه باشد مجبور می شود از بدن خود این نیازها را برای جنین تامین کند و این مسئله اثرات منفی زیادی روی سلامت مادر دارد برای مثال پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع در میان مادران شیرده و پس از آن است.

در اینجا به عامل تغذیه برای جلوگیری از زردی در نوزاد و یا درمان زردی نوزاد توجه کرده ایم.

با ما همراه باشید و از تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری بیشتر آگاه باشید:

تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری

تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری از موضوعاتی است که توجه زیادی به آن شده است. درست خوردن در زمان بارداری برای سلامت مادر و جنین اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مشکلات و بیماری های نوزاد در زمان تولد به روش نادرست تغذیه در بارداری برمی گردد. یکی از مسائل مهم در این باب نیز تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری است. به گفته بسیاری از افراد غذاهای سرد و گرم می تواند روی بروز یا پیشگیری از زردی در نوزاد موثر باشد. طبق گفته این افراد تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری با غذاهای گرم می تواند باعث بروز زردی شده و غذاهای سرد و خنک از بروز زردی جلوگیری می کند.

تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری به صورت قطعی تایید نشده است اما سلامت و رشد جنین و نوزاد پس از تولد در گرو تغذیه مناسب در این زمان است. پرخوری در دوران بارداری می تواند منجر به چاقی شود که این خود عامل فشار خون و سایر مشکلات در زنان باردار است. تولد نوزاد نارس یکی از موارد مهم در خصوص تاثیر تغذیه در بارداری است و نوزاد نارس خود در معرض بسیاری از مشکلات و بیماری ها از جمله زردی نوزاد قرار دارد از این رو تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری می تواند از این طریق اثبات شود.

بهترین تغذیه در بارداری

تغذیه خوب به معنی بیشتر خوردن نیست بلکه به این معنی است که تمامی نیازهای بدن شما در وعده های غذایی که در طول روز مصرف می کنید وجود داشته باشد این مسئله به ویژه در بارداری بسیار مهم است. توجه به میزان پروتئین , کالری , ویتامین و … که در طول یک روز به عنوان یک زن باردار به آن نیاز دارید و تامین این میزان کار سختی نیست درست است که شما در این زمان به میزان بیشتری از این مواد نیاز دارید اما این به معنی پرخوری نیست زیرا پرخوری در این دوران می تواند نقش منفی در سلامت مادر و نوزاد داشته باشد.

بهترین کار برای داشتن تغذیه مناسب در این دوران این است که پیش از بارداری تست های لازم را بدهید تا پزشک شما بداند که بدن شما به چه چیزهایی بیشتر نیاز دارد و قبل از اقدام به بارداری تمامی کمبودهای بدن شما برطرف شود برای مثال اگر شما دچار کمبود آهن هستید این مسئله بهتر است پیش از بارداری برطرف شود و در زمان بارداری نیز با مصرف مکمل های دارویی و غذایی زیر نظر پزشک میزان آهن خون شما کنترل شود. از دیگر مواردی که بهتر است در بارداری به آن دقت کنید پرهیز از خوردن غذاهای خام به ویژه گوشت , مرغ , تخم مرغ و … است. قهوه و نوشیدنی های کافئین دار را کم کنید و مواد معدنی و ویتامین ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نیازهای تغذیه در بارداری

5 گروه غذایی اصلی که در طول روز باید توسط مادران باردار مصرف شود شامل گروه های زیر است:

نان و غلات:

یکی از نیازهای اصلی غذایی انسان است

و روزانه 7-11 واحد باید از این گروه باید توسط مادران باردار باید مصرف شود

که هر واحد حدود 30 گرم است.

سبزیجات:

از دیگر نیازهای ضروری زنان باردار است

و روزانه 4-5 واحد سبزیجات باید توسط این قشر از جامعه باید در روز مصرف شود.

هر واحد تقریبا 100 گرم است.

میوه ها:

این گروه از مواد غذایی از مهمترین مواردی است که در دوران بارداری باید به آن توجه شود

این گروه باید روزانه 3-4 واحد توسط مادران باردار مصرف گردد. هر واحد 100 گرم است.

شیر و لبنیات:

گروه مهم دیگر لبنیات است که یک زن باردار باید روزانه 3-4 واحد مصرف کند.

گوشت قرمز و سفید:

روزانه 3 واحد پروتئن حیوانی+1 واحد پروتئین گیاهی (حبوبات) که هر واحد حدود 30 گرم می شود.

متفرقه:

مصرف روغن ها محدود و 6 واحد در روز که حدود 5 گرم در هر واحد می شود.

گروه قندها حدود 4 واحد و هر واحد 5 گرم است.

احتیاط های لازم در تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری

مصرف سیگار و الکل و کافئین در این دوران باید متوقف شود و غذاهای خام و نیم پز نیز به هیچ وجه نباید مصرف شود برای اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری و سایر مشکلات نوزاد با پزشک خود مشورت نمایید و باید ها و نبایدهای این دوران را با توجه به نیاز خود رعایت کنید. تاثیر تغذیه روی زردی در بارداری و اهمیت دادن به آن می تواند در کاهش زردی و دیگر مشکلات نوزادان و بیماری های آنها بسیار موثر باشد.