جدی گرفتن زردی نوزاد به جهت درمان سریع و به‌موقع بسیار مهم است. طبق گفته متخصصین و پزشکان، اکثر نوزادان در چند روز اول زندگی خود زرد می‌شوند، و احتمال وقوع این عارضه در نوزادان نارس بیش از نوزادان طبیعی و رسیده می‌باشد. درمان باید به‌موقع و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود ازاین‌رو جدی گرفتن زردی نوزاد اهمیت زیادی دارد.

شناسایی زردی و عوارض آن

معمولاً نخستین جایی که زردی مشاهده می‌شود، چشمان نوزاد است و به‌تدریج

نیز زرد می‌شوند.
نوزادانی که دچار زردی می‌شوند حتی اگر ازنظر ظاهری خوب و سرحال باشند باید توسط پزشک متخصص معاینه شوند. زیرا زردی در موارد شدید و حاد آن می‌تواند منجر به

منجر شود.
ازاین‌رو جدی گرفتن زردی نوزاد بحثی است که باید به‌خوبی به آن پرداخته شود و به والدین آموزش داده شود.

جدی گرفتن زردی نوزاد و توجه به نکات مهم آن

در حالت طبیعی زردی طی مدت 7-5 روز کاهش یافته و از بین می‌رود بنابراین مشاهده زردی پس از هفته اول تولد نیز غیرطبیعی است. اگر نوزاد در روز اول و طی 24 ساعت اولیه تولد زرد شود، زردی وی خطرناک است و جدی گرفتن زردی نوزاد در اینجا بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در بحث جدی گرفتن زردی نوزاد بهتر است به موارد زیر دقت نمایید:

  1. گروه خون مادر منفی و گروه خون پدر مثبت باشد

    2. گروه خون مادر O و پدر A یا B باشد

    3. سابقه تعویض خون یكی از فرزندان در هنگام نوزادی

    4. نوزاد هم‌زمان دچار تب و بی‌حالی باشد و یا شیر نخورد

    5. زردی نوزاد شدید باشد و دست و پای نوزاد نیز زرد شود

    6. زردی در نوزاد بیش از 10-7روز طول بكشد و نوزاد در هنگام تولد وزن كمتر از 5/2 كیلوگرم داشته باشد

در این موارد زردی غیرطبیعی است.
این نوع زردی باید هر چه سریع‌تر درمان شود.

جدی گرفتن زردی نوزاد و تشخیص زودهنگام زردی

لزوم جدی گرفتن زردی نوزاد برای تشخیص و درمان بسیار مهم است.
نوزاد زرد به نظر برسد؟
پزشک برای تشخیص صحیح و قطعی زردی آزمایش‌هایی را پیشنهاد می‌کند.
می‌توان برای اندازه‌گیری بیلی‌روبین در خون نوزاد از دستگاه بیلی چک استفاده کرد.
این دستگاه بدون خون‌گیری می‌تواند عدد زردی را مشخص کند. این دستگاه روی پیشانی نوزاد قرار می‌گیرد. اگر عدد زردی نشان داده شده توسط بیلی چک بیش‌ازحد طبیعی بود باید حتماً آزمایش خون انجام داد تا عدد دقیق زردی مشخص شود. زردی‌هایی که زیر مقدار 15 باشد را می‌توان به روش فتوتراپی درمان کرد اما زمانی که عدد زردی بیش از این مقدار شود ممکن است نیاز به تعویض خون باشد البته عدد زردی بستگی زیادی به سن و وزن نوزاد دارد. اگر نوزاد بیش از 2500 گرم وزن داشته باشد و طبیعی به دنیا آمده باشد عدد 15 برای وی طبیعی است. به‌هرحال تشخیص آن با پزشک مربوطه است. توصیه می‌شود با بروز کوچک‌ترین علائم با تأکید بر جدی گرفتن زردی نوزاد به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

جدی گرفتن زردی نوزاد و درمان آن

روش درمان در لزوم جدی گرفتن زردی نوزاد یک اصل اساسی است.
راه‌های درمان زردی نوزاد بسته به نوع و درجه زردی متفاوت است.
زردی طبیعی اغلب به حدی نمی‌رسد كه نیاز به درمان و تعویض خون داشته باشد، اما به‌هرحال جدی گرفتن زردی نوزاد بسیار مهم است هرچند اندک باشد. فتوتراپی از مهم‌ترین روش‌های درمان زردی است. این روش درمان زمانی به کار می‌رود که عدد زردی شدید نباشد. در این حالت نوزاد را برهنه درون دستگاه زردی نوزاد قرار می‌دهند. البته باید نوزاد با یک پوشک خشک و یک عدد چشم‌بند مخصوص فتوتراپی درون دستگاه قرار بگیرد. فتوتراپی از روش‌های درمان زردی است که از یک نور مخصوص برای درمان زردی و کاهش بیلی‌روبین استفاده می‌کند. این روش زمانی که نیاز به تعویض خون نباشد یک راهکار بسیار مهم و کم‌هزینه برای درمان و جدی گرفتن زردی نوزاد است.
عدم جدی گرفتن زردی نوزاد می‌تواند درمان را سخت‎تر و مشکل‌تر نماید.
اتلاف زمان و عدم جدی گرفتن زردی نوزاد نیاز به تعویض خون را افزایش می‌دهد.
از دیگر روش‌های درمان زردی علاوه بر فتوتراپی می‌توان به طب سنتی نیز اشاره کرد. در این روش از داروهای گیاهی برای درمان و کاهش زردی استفاده می‌شود. بعضی از داروهای گیاهی مانند شیرخشت باعث كاهش زردی خفیف نوزاد می‌شوند بعضی دیگر بی‌تأثیر و گاهی مضر هستند بنابراین داروهای گیاهی باید فقط بعد از مشورت با پزشك مصرف شود.

استفاده از دستگاه فتوتراپی و تأکید بر جدی گرفتن زردی نوزاد

تأكید بر لزوم جدی گرفتن زردی نوزاد و مراجعه فوری به پزشك در تشخیص زودهنگام و درمان آن بسیار مهم است. در صورت عدم جدی گرفتن زردی نوزاد و عدم درمان ممكن است زردی بسیار بالا رود و نوزاد دچار عوارض مغزی شود. همچنین در این شرایط کاهش زردی نیز بسیار مشکل‌تر خواهد بود.
عدم جدی گرفتن زردی نوزاد منجر به زردی شدید در نوزاد می‌شود.
نوزادانی كه دچار زردی شدید شده‌اند پس از درمان ازنظر شنوایی و سایر عوارض احتمالی نیاز به پیگیری دارند. هنگامی‌که نوزاد در زیر دستگاه فتوتراپی است حتماً باید برهنه باشد و فقط چشم‌ها و آلت تناسلی او پوشیده شود. برای پوشاندن چشم و آلت تناسلی می‌توان از شورت و چشم‌بند فتوتراپی و ضد نور استفاده کرد.
برای تأثیر مناسب نور فتوتراپی نباید نوزاد را مکرر از دستگاه خارج کرد.
جدی گرفتن زردی نوزاد و انتخاب مناسب روش درمان نوزاد بسیار مهم است.
ازاین‌رو برای درمان قطعی بهتر است حتماً با متخصصین مشورت نمایید. جهت اجاره دستگاه زردی نوزاد و درمان زردی به‌صورت فوری و باقیمت مناسب با ما تماس بگیرید.