روشهای درمان زردی نوزاد موضوعی است که در این مقاله قصد داریم درباره آن بحث کنیم.

پیش از بحث در مورد روشهای درمان زردی نوزاد بهتر است بدانیم زردی ناشی از چیست و علل مختلف زردی کدام است؟

علل زردی در نوزاد

زردی علل مختلفی دارد که از مهم ترین آنها می توان به

• زردی ناشی ناسازگاری های خونی

• زردی ناشی از شیر مادر

• زردی ناشی از ترکیبات نامناسب شیر مادر

اشاره کرد.

روش‎های درمان زردی نوزاد ناشی از کم شیر خوردن نوزاد

زردی زودرس در واقع ناشی از کم شیر خوردن شیر خوار است.

چرا که در روزهای اول ممکن است نوزاد به خوبی شیر نخورد و یا مادر به خوبی از عهده شیرددن به نوزاد برنیاید. همچنین ممکن است شیر مادر کم باشد. اگر نوزاد مکرر از شیر مادر تغذیه نکند و یا مادر با تکنیک شیر دهی به خوبی آشنا نباشد در نتیجه نوزاد شیر کمتری در یافت می کند. کم شیر خوردن، باعث می شود دفع روده ای به خوبی برقرار نشده و بیلی روبین موجود در روده دفع نشود. از این رو بیلی روبین بیشتر در روده باقی می ماند و فرصت باز جذب بیشتری پیدا می کند، بدین ترتیب چرخه روده ای – کبدی افزایش می یابد، بیلی روبین مجدداً جذب خون می شود و نوزاد بیشتر زرد می شود.

از طرف دیگر با کم شیرخوردن باعث کم آبی در بدن نوزاد می شود که به زردی بیشتر نوزاد کمک می کند. از روشهای درمان زردی نوزاد ناشی از شیر مادر تغذیه مکرر و افزایش شیردهی به نوزاد است نه قطع و کم کردن آن.

روشهای درمان زردی نوزاد ناشی از ترکیبات شیر مادر

زردی دیر رس از هفته دوم شروع می شود و ناشی از وجود اسیدهای چرب مخصوص در شیر بعضی مادران است که باعث افزایش چرخه جذب بیلی روبین شده و نوزاد زردتر می شود. روشهای درمان زردی نوزادان در این نوع زردی نیز در مرحله اول قطع شیر نیست بلکه بر عکس ادامه شیر دهی است. اگر زردی به حد بالایی رسید در این مرحله شیر مادر دوشیده شده و حرارت داده شود تا این اسیدهای چرب از بین بروند.اگر این روش هم موثر نبود می توان از شیر مادری استفاده کرد که به نوزاد خود شیر می دهد (نوزاد وی نباید زرد باشد) و اگر به این روش هم جواب نداد توصیه می شود در نهایت به مدت 24 تا 48 ساعت شیر مادر قطع و در این مدت با استفاده از قاشق یا فنجان کوچک شیر مصنوعی استفاده شود. اگر زردی مربوط به شیر مادر باشد در این مدت کوتاه، زردی کاهش چشمگیری خواهد داشت و به دنبال آن می توان مجدداً شیر دهی با شیر مادر را شروع کرد.

روشهای درمان زردی نوزاد ناشی از ناسازگاری خونی

در نوع ناسازگاری خونی بهتر است از روشهای درمان زردی نوزاد بر اساس نوردرمانی یا فتوتراپی استفاده شود. در این نوع زردی شدت زردی معمولا بالاست و با روشهای درمان زردی نوزاد به صورت سنتی درمان نمی شود. فتوتراپی در مرحله اول از بهترین روشهای درمان زردی نوزاد در این مورد است.
اگر شدت زردی زیاد باشد ممکن است نیاز به تعویض خون در این مورد باشد.

روشهای درمان زردی نوزاد

روشهای درمان زردی نوزاد بسته به نوع زردی و علت آن تعیین می شود.

از جمله روشهای درمان زردی نوزاد شامل

• طب سنتی

• فتوتراپی

• تعویض خون

• دارو درمانی

می باشد.

در زردی نوزاد تنها در نوع دیر رس آن و آن هم در آخرین مرحله، شیر مادر موقتاً قطع می شود و برخلاف آن چه که بعضی از همکاران پزشک توصیه می کنند و به محض زرد شدن نوزاد در روزهای اول، توصیه به قطع شیر مادر می گردد، لزومی به انجام این کار نیست. در زردی های پاتولوژیک و زردی های که در 24 ساعت اول زندگی نوزاد رخ می دهد بهتر است از روشهای درمان زردی نوزاد زیر نظر پزشک استفاده شود. از جمله روشهای درمان زردی نوزاد فتوتراپی است.

استفاده از دستگاه فتوتراپی یک روش قطعی برای درمان زردی نوزاد است.

با اجاره دستگاه فتوتراپی در منزل هزینه های درمان نیز کاهش پیدا می کند.

نقش آووکادو در درمان یرقان یا زردی

آووکادو سرشار از ویتامین هایی از قبیل

• ویتامین آ

• ویتامین هی ب

• ویتامین ث

و همچنین اسید آمینه های ضروری مختلف است.

به دلیل داشتن آنتی بیوتیک های مختلف، خوردن این میوه در دوره نقاهت بیماری توصیه می شود. همچنین این میوه مقوی معده و ضد نفخ است به علاوه برگهای آن برای بیماری یرقان بسیار مفید است. این یکی از روشهای درمان زردی نوزاد است که از طب سنتی و داروهای گیاهی برای درمان استفاده می کند. لازم به ذکر است که روشهای درمان زردی نوزاد با طب سنتی یک درمان مکمل است و به تنهایی نمی تواند زردی نوزادان به خصوص زردی های شدید تر را درمان نماید. از این روشها به عنوان مکمل در کنار سایر روشهای درمان زردی نوزاد و با اجازه پزشک متخصص می توان استفاده کرد.

خدمات فتوتراپی ضد زردی برای درمان زردی نوزادان

از روشهای درمان زردی نوزاد روش فتوتراپی است.

با استفاده از دستگاه فتوتراپی به راحتی می توان زردی نوزاد را درمان نمود.

برای درمان زردی نوزاد نیاز است تا دستگاه متناسب با نوع زردی انتخاب شود.

برای مشاوره و انتخاب روشهای درمان زردی نوزاد کافیست با ما در شرکت ضد زردی تماس بگیرید. فتوتراپی از روشهای درمان زردی نوزاد است که بر اساس یافته های علمی انجام می شود. طراحی دستگاه های فتوتراپی امروزه به بهترین شکل ممکن در درمان زردی به کار می رود و بازدهی خوبی نیز دارد.