فتوتراپی می تواند بیلی روبین سرم را کاهش دهد اما هنوز مدت زمان فتوتراپی مشخص نیست و اینکه چه مدت زمان باید صرف انجام فتوتراپی روی نوزاد بود تا به تاثیر مورد نیاز آن در کاهش زردی و بیلی روبین توتال در نوزاد رسید. در مطالعاتی که انجام شده است هدف تعیین میانگین تفاوت کاهش بیلی روبین در 6 , 12 , 18 و 24 ساعت پس از استفاده از دستگاه فتوتراپی می باشد.

آزمایش بررسی زمان فتوتراپی

در این روش 40 نوزاد مبتلا به زردی انتخاب شده و در چهار گروه دسته بندی شدند:

گروه اول: گروه اول دارای بیلی روبین 13 تا 15 ميلي گرم در دسي ليتر، فتوتراپی 6 ساعت

گروه دوم دارای بیلی روبین بین 17 تا 16 ميلي گرم در دسي ليتر و با فتوتراپی 12 ساعت

گروه سوم: دارای میزان بیلی روبین 18 تا 20 میلی گرم بر دسی لیتر با فتوتراپی 18 ساعت

و گروه چهارم : دارای زردی بالای 20 میلی گرم بر دسی لیتر با فتوتراپی 24 ساعت

در این مطالعه با استفاده از 4 لامپ مخصوص فلورسنت آبی و در فاصله 50 سانتی متری از نوزاد فتوتراپی انجام شد. وضعیت همولیتیک و تغذیه با شیر مادر عامل مهمی است که می تواند اثربخشی فتوتراپی را تحت تاثیر قرار دهد. برای تجزیه و تحلیل میانگین تفاوت کاهش TSB با طول مدت فتوتراپی، از آزمون ویلکاکسون امضا شد.

یافته های آزمایش

يافته های به دست آمده از این تحقیقات حاکی از این امر بود که اختلاف معني داري در ميزان TSB یا بیلی روبین سرم توتال در نوزادان در گروه دوم و سوم اختلاف معني داري نداشت (p >0.5). در مقابل، تفاوت معني داري در ميزان TSB یا بیلی روبین سرم توتال در گروه چهارم وجود داشت (p < 0.5 ). پس از شش ماه اول، بیشترین میانگین کاهش کل بیلی روبین در گروه چهارم 2.24 ± 4.83 میلی گرم در دسی لیتر یافت شد. پس از آخرین فتوتراپی ، میزان TSB در گروه های یک , دو , سه و چهار برابر 1.86 ± 3.14 میلی گرم در دسی لیتر، 1.82 ± 4.89 میلی گرم در دسی لیتر، 1.94 ± 7.96 میلی گرم در دسی لیتر و 3.27 ±13.41 میلی گرم در دسی لیتر بود. اختلاف معنی داری در TSB و بیلی روبین سرم توتال پس از فتوتراپی در گروه ها بر اساس شرایط همولیتیک یا شیردهی وجود ندارد.

نتیجه گیری آزمایش

نتيجه گيري : تنها تفاوت معني دار در کاهش TSB یا بیلی روبین سرم توتال در گروه چهارم بود. از این مطالعه به دست می آید که میزان اثر فتوتراپی طولانی مدت تنها برای بیلی روبین های بسیار شدید اثر گذار است و برای بیلی روبین های متوسط و نسبتا زیاد طولانی کردن مدت فتوتراپی چندان تاثیر گذار نیست.

درمان زردی

زردی مداوم با چراغ های فلورسنت رنگی به نام فتوتراپی درمان می شود. این چراغ ها باعث شکستن بیلی روبین در پوست می شود و زردی را از بین می برد. نوزاد شما ممکن است در زیر نور لامپ های فلورسنت برای درمان زردی قرار بگیرد و یا از یک پوشش فیبر نوری برای درمان زردی نوزاد استفاده شود. درمان با استفاده از فتوتراپی سرپایی معمولا در بیمارستان انجام می شود. مراقبت از کودک شما با کمک ماما و پزشک در بیمارستان انجام می شود. گاهی اوقات برای یک کودک مبتلا به زردی مناسب است که فتوتراپی را در خانه با یک دستگاه زردی نوزاد خانگی انجام دهند. برای این کار والدین می توانند با اجاره دستگاه زردی نوزاد در خانه درمان زردی را ادامه دهند.

مراقب های پزشکی

اگر کودک شما تحت درمان زردی قرار می گیرد، یک آزمایش خون می تواند حداقل یکبار در روز انجام شود تا سطح بیلی روبین در خون آنها اندازه گیری شود. سطح بیلی روبین معمولا در هر روز با درمان کاهش می یابد. ممکن است درمان نوزاد شما باعث شود تا ادرار نوزاد به رنگ قهوه ای و نیز مدفوع وی به قهوه ای / سبز تبدیل کند. این علائمی است که نشان می دهد درمان روال عادی و مناسب خود را طی می کند و سطح بیلی روبین کاهش می یابد. کودک شما باید هر سه تا چهار ساعت شیردهی شود زیرا این امر باعث کاهش زردی سریعتر در نوزاد می شود.

شیردهی

نوزادان تحت درمان زردی اغلب خواب آلودگی دارند، در حالی که نسبتا زرد هستند و ممکن است تغذیه خوبی نداشته باشند. ما توصیه می کنیم که اگر مادر نوزاد مبتلا به زردی هستید و نوزاد شما به زمان بیشتری برای خوردن نیاز داشته باشد، از پزشک درخواست کمک کنید. اگر کودک شما بیش از هر چهار ساعت یکبار نیاز به شیردهی داشت حتما با پزشک مشورت نمایید و این مسئله را با او در میان بگذارید.

توجه به دمای بدن نوزاد

هر بار کودک شما تغذیه می شود، دمای بدن او نیز باید بررسی شود. دمای کودک معمولا بین 36.5 تا 37.2 درجه سانتیگراد است. مهم است که بررسی کنید که تحت نور فتوتراپی نوزاد شما گرم یا سرد نباشد. اگر نوزاد شما توسط بیلی بلانکت یا پتوی فتوتراپی تحت درمان است، ممکن است نیاز به تغییر مقدار لباس یا تعداد پتوها بر روی کودک بسته به درجه حرارت بدن وی باشد. اگر نوزاد شما تحت فتوتراپی قرار بگیرد، و دمای بدن وی تنظیم نباشد می توان دمای دستگاه را طوری تنظیم کرد که دمای بدن نوزاد نرمال شود.

دریافت مشاوره درمان زردی

اگر نیاز به مشاوره در زمینه زردی نوزاد و اجاره دستگاه زردی نوزاد در خانه دارید تنها کافیست با ما در شرکت ضد زردی تماس بگیرید. ضد زردی انواع دستگاه درمان زردی نوزاد را با کیفیت بالا تولید می کند و به صورت شبانه روزی آماده ارائه سرویس اجاره دستگاه زردی نوزاد و فروش دستگاه زردی نوزاد برای ایجاد نمایندگی رسمی در شهر شماست. تنها کافیست با ما در تماس باشید.