درمان زردی نوزادان که ناشی از تجمع بیلی روبین در زیر بافت پوستی نوزاد می باشد در بیشتر موارد بسیار ساده است و می توان گفت که نیازی به درمان خاص ندارد. این نوع زردی ها خود به خود بعد از چند روز از بین می روند و برطرف می شوند. زمانی که شما از روشهای طبیعی مثل تغذیه با شیر مادر استفاده می کنید می توانید خیلی راحت سطح بیلی روبین در خون نوزاد را کاهش دهید و باعث درمان زردی نوزادان شوید.

این نوع زردی ها نیاز به درمان های تهاجمی ندارند.

اما برخی از انواع زردی وجود دارد که به این درمان های ساده و غیر تهاجمی پاسخ نمی دهند و باید از روشهای تهاجمی برای درمان زردی در نوزاد استفاده کرد.

پزشک متخصص کودکان در مورد بهترین دوره درمان با توجه به

سن کودک

اینکه آیا نوزاد شما قبل از موعد متولد شده است

یا 37 هفته بارداری را طی کرده است،

و همچنین سطح بیلی روبین نوزاد

و میزان افزایش آن

به شما توصیه هایی می کند.

نور درمانی برای درمان زردی چیست؟

نور درمانی، که به عنوان فتوتراپی نیز شناخته می شود یک روش درمان بی درد و غیر تهاجمی محسوب می شود. که با استفاده از اشعه های نور برای کاهش میزان بیلی روبین در بدن کودک تابیده می شود. پرتوهای آبی به سمت پوست کودک شما هدایت می شوند و به سیستم گردش خون نوزاد منتقل می شوند. از طریق فرآیند فتواکسیداسیون، بیلی روبین ذخیره شده زیر پوست کودک شما به محصولات دیگر که به راحتی از سیستم گردش خون کودک خارج می شود، تبدیل و شکسته می شود.

در فرایند درمان زردی نوزادان چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، نور درمانی برای نوزادان بدون درد و غیر تهاجمی است. در طول درمان در بیمارستان، کودک شما بر روی یک تخت دراز کشیده است. سپس یک پرتو نور به سمت کودک به فاصله 6 متر هدایت خواهد شد. پد های نرم برای پوشش چشم های کودک برای جلوگیری از تحریک شدن و عدم نگاه نوزاد به نور به طور مستقیم استفاده می شود.

فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان از اشعه های آبی استفاده می کند که ایمن هستند و اثرات مشابه اشعه های مضر UV را ندارد. جلسات درمان ممکن است تا 30 دقیقه طول بکشد. جلسه سپس تا 30 دقیقه دیگر ادامه می یابد و غیره. کل دوره درمان ممکن است تا 8 ساعت بسته به سطح بیلی روبین شما طول بکشد. درمان برای چند روز انجام خواهد شد تا کبد بتواند به اندازه کافی قدرت لازم برای پردازش و تعادل بیلی روبین در بدن کودک را به تنهایی به دست آورد.

درمان کنترل شده

در طول نوردرمانی برای درمان زردی نوزادان ، پزشک یا پرستار مسئول فتوتراپی، دمای بدن کودک را کنترل می کند تا اطمینان حاصل شود که بدن نوزاد در طول درمان زردی نوزادان با فتوتراپی خیلی گرم نیست.

کودک همچنین از نظر وجود نشانه های کم آبی در بدن نیز باید کنترل شود.

نوزاد ممکن است نیاز به تزریق شیر مادر به صورت درون وریدی داشته باشد

تا اطمینان حاصل شود که در طول جلسه هیدراته باقی بماند.

این به خصوص هنگامی اتفاق می افتد که کودک شما نیاز به انجام چند جلسه درمان بدون توقف داشته باشد تا سطوح بیلی روبین را خیلی سریع و به شدت کاهش پیدا کند. در طول درمان، سطوح بیلی روبین هر چهار تا شش ساعت و سپس هر 6 تا 12 ساعت یکبار مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد گرفت تا زمانی که سطح بیلی روبین شروع به کاهشخواهد گذاشت این روند ادامه خواهد داشت، در این زمان آزمایشات به پایان می رسد. جلسه درمان زردی نوزادان زمانی که میزان بیلی روبین به سطح ایمن برسد، پایان می یابد.

ممکن است دو روز طول بکشد تا سطح بیلی روبین در خون نوزاد به این سطح ایمن برسد.

چه نوع فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان قابل انجام است؟

شما می توانید نوزاد خود را به دو روش تحت نوردرمانی یا فتوتراپی قرار دهید:

فتوتراپی معمولی

پرتو امواج نور آبی نسبت به کودک شما به همان صورت که روی تخت قرار دارد هدایت می شود.

فتوتراپی فیبر نوری

کودک شما درون پتوی فتوتراپی ساخته شده از کابل های فیبر نوری که موج های نور را روی پوست کودک و سیستم خون وی پخش می کند، می خوابد. هر دو روش در کاهش زردی و در نهایت از بین بردن و درمان زردی نوزادان موثر است. نور درمانی معمولی معمولا در محیط بیمارستان انجام می شود. نوزاد شما می تواند از طریق این روش تحت درمان قرار بگیرد در 24 ساعت پس از تولد و یا چند روز بعد از آن، به محض اینکه شما متوجه علائم زردی در نوزاد خود شوید.
البته روش های فتوتراپی خانگی برای درمان زردی نوزادان نیز انجام می شود.

پتوی فتوتراپی معمولا برای درمان زردی نوزادان در خانه استفاده می شود تا درمان مناسب برای نوزاد شما انجام شود. نوزادانی که زودرس هستند، ممکن است تحت روش درمان با پتوی فتوتراپی قبل از اینکه در معرض نور درمانی معمولی قرار گیرند، قرار داده شوند.

آیا شما باید در مورد عوارض جانبی نگران باشید؟

نور درمانی برای درمان زردی نوزادان یک روش درمان بسیار امن است که برای سال ها بدون گزارش عوارض جانبی نامطلوب مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از درمان، پوست کودک شما ممکن است قرمز، و اندکی ملتهب شود.

این یک اثر طبیعی قرار گرفتن پوست در معرض امواج نور است.

قسمت هایی از پوست که ملتهب و قرمز می شوند، مناطقی هستند که ترکیبات بیلی روبین در آن قسمت ها شکسته شده است.

رنگ پوست طبیعی کودک شما هنگامی که سطوح بیلی روبین کاهش می یابد،

و درمان زردی نوزادان به پایان می رسد بهبود می یابد.

قرار گرفتن در معرض امواج نور در دراز مدت توصیه نمی شود.

محققان دریافتند هنگامی که یک کودک در معرض فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان قرار می گیرد،

ممکن است احتمال خطر

آسیب به DNA

سیستم ایمنی بدن

و اکسیداتیو استرس

افزایش یابد.

درمان زردی نوزادان

برای درمان زردی نوزادان به روش دستگاه زردی نوزاد و پتوی فتوتراپی می توانید با شرکت ضد زردی تماس بگیرید.
درمان زردی نوزادان با استفاده از جدیدترین دستگاه های فتوتراپی انجام می شود.