جهت کنترل زردی در نوزادان اقدامات لازم برای تشخیص زردی در نوزاد و راهکارهای موثر برای درمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما قبل از آن لازم است یک آشنایی کلی با زردی و انواع و اینکه چرا برخی از نوزادان به زردی مبتلا می شوند پیدا کنیم. زردی می تواند مرتبط با شیر مادر یا غیر مرتبط با آن باشد اما به هر حال مسئله ای که حائز اهمیت است شیردهی به نوزاد توسط شیر مادر برای درمان هر چه بهتر زردی در نوزاد است. شیردهی می تواند نوزاد را از خطرات زردی در امان نگه دارد.

تشخیص علت زردی در نوزاد

زردی در بیش از 60 درصد از نوزادان تازه متولد شده دیده می شود این به دلیل وجود مقادیر بالای بیلی روبین در سیستم گردش خون نوزاد است. بیلی روبین در افراد بزرگسال نیز وجود دارد اما مقدار آن در نوزادان مبتلا به زردی بیشتر است از این رو نوزاد زرد به نظر می رسد. یکی از مهم ترین علل زردی کاهش برداشت کبدی است که باعث کونژوگه شدن بیلی روبین می شود. همچنین بازجذب روده ای و بازگشت بیلی روبین به چرخه سیستم گردش خون نوزاد نیز از دلایل مهم افزایش بیلی روبین و بروز زردی در نوزاد است. برای کنترل زردی در نوزادان تشخیص علت زردی بسیار اهمیت دارد.

انواع زردی در نوزادان

زردی می تواند به صورت طبیعی یا فیزیولوژیک باشد

که پس از 24 ساعت اول پس از تولد آغاز می شود

و معمولا در روزهای پنجم و ششم به اوج می رسد و پس از آن برطرف می شود. بسیار مهم است که توجه کنید این زردی از روز دوم و سوم شروع می شود اما نوع دیگری از زردی که به آن زردی پاتولوژیک یا غیر طبیعی گفته می شود در همان 24 ساعت اولیه تولد نوزاد آغاز می شود با مشاهده این نوع زردی برای کنترل زردی در نوزادان باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل و درمان زردی نوزاد انجام شود.

زردی در ابتدا از صورت و سفیدی چشم شروع می شود

و سپس به سمت قفسه سینه , شکم , دست ها و پاها کشیده می شود.

هر چه زردی محدوده بیشتری از بدن نوزاد را در بر بگیرد

و به سمت پایین بدن نوزاد کشیده شود خطرناک تر است

و باید هر چه سریعتر برای کنترل زردی در نوزادان و کاهش بیلی روبین اقدام شود.

زردی مرتبط با شیر مادر

دو نوع زردی در ارتباط با شیر مادر وجود دارد

زردی ناشی از ترکیبات شیر مادر

زردی ناشی از دریافت کم شیر مادر توسط نوزاد

اثر شیر مادر بر زردی نوزاد

در نوع اول به دلیل وجود ترکیباتی در شیر مادر زردی در نوزاد افزایش پیدا می کند.

این نوع زردی ممکن است تا هفته دوم و سوم تولد و گاهی دیده شده است تا هفته هشتم تا دوازدهم نیز ادامه داشته باشد. در بیش از دو سوم نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند این زردی دیده می شود. در حالیکه مکانیسم این نوع زردی ناشناخته است.

برای کنترل زردی در نوزادان شیر مادر قطع نمی شود

بلکه با ادامه روند شیردهی و گذشت زمان این نوع زردی برطرف می شود

و به ندرت به حد خطرناک و شدید می رسد.

دریافت کم شیر مادر و زردی در نوزاد

نوع دیگری از زردی ناشی از دریافت کم شیر مادر توسط نوزاد است.

که این می تواند به دلیل:

کم بودن شیر مادر

عدم آموزش های لازم به مادر برای شیردهی صحیح به نوزاد

و گرسنه ماندن نوزاد

باشد.

از آنجا که شیر مادر ملین است و می تواند منجر به دفع مکونیوم از بدن نوزاد شود دریافت کم شیر مادر علاوه بر اینکه کالری کمتری به بدن نوزاد می رساند باعث افزایش بیلی روبین در بدن نوزاد می شود. کنترل زردی در نوزادان برای این نوع زردی ارائه آموزش های لازم به مادر در مورد نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد و دریافت کافی شیر مادر توسط نوزاد است. زردی مرتبط با شیر مادر در نوزادان مختلف متفاوت است از این رو سرعت کاهش و کنترل زردی در نوزادان نیز با هم فرق می کند. مکانیسم این نوع زردی بازجذب بیلی روبین از روده است که در طول 28 روز اول زندگی و حتی گاهی در دوران شیرخوارگی نیز دیده شود.

همزمانی زردی ناشی از دریافت کم شیر مادر و ترکیبات شیر مادر

دریافت ناکافی شیر مادر توسط نوزاد و عدم دفع مکونیوم از بدن نوزاد منجر به افزایش بیلی روبین کونژوگه در بدن نوزاد می شود که توجه به شیردهی به نوزاد و تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر می تواند به کنترل زردی در نوزادان بینجامد و این مشکل را برطرف کند.

آغاز سریع شیردهی نوزاد با شیر مادر

بسیار مهم است که تغذیه از شیر مادر را از همان ابتدای تولد نوزاد و در نیم تا یک ساعت پس از تولد وی آغاز کنیم. حتی در نوزادانی که به روش سزارین متولد می شوند باید تغذیه از شیر مادر در همان ساعت اولیه تولد انجام شود. تغذیه نوزاد از شیر مادر در 60 دقیقه اول زندگی باعث نجات بیش از یک میلیون نوزاد در سراسر جهان می شود.

کنترل زردی در نوزادان با فتوتراپی

از روشهای درمان و کنترل زردی در نوزادان فتوتراپی است که به روشهای مختلف و توسط تجهیزات مختلف و جدید انجام می شود. فتوتراپی شیوه ای است که برای درمان و کاهش هر نوع زردی به کار می رود و بسیار مهم است که برای درمان و کنترل زردی در نوزادان هر چه سریعتر اقدام شود تا از عوارض بسیار خطرناک آن در نوزادان جلوگیری شود. پس از تشخیص زردی در نوزاد و جهت کنترل زردی در نوزادان بهتر است طبق دستور پزشک از روش فتوتراپی برای کاهش سریع و زودهنگام بیلی روبین از بدن نوزاد اقدام کرد
جهت راهنمایی در مورد کنترل زردی در نوزادان با فتوتراپی با ما در شرکت ضد زردی تماس بگیرید.