زردی بارداری نوعی از زردی است که در اثر برخی عوامل در طی بارداری مادر رخ می دهد و زمانی که نوزاد متولد می شود با درجه ای از زردی روبرو می باشد. این مسئله در اینجا قصد داریم در مورد علل مختلف زردی در بارداری صحبت کنیم و ببینیم که آیا روشی وجود دارد تا از این نوع زردی پیشگیری نمود یا خیر؟ در حالی که زردی در بیشتر نوزادان تازه متولد شده رخ می دهد اما زردی در دوران بارداری خیلی به ندرت اتفاق می افتد و این نیز به دلایل مختلفی است که در اینجا آنها را بررسی می کنیم.

زردی بارداری چیست ؟

در دوران بارداری اندام های مختلف بدن با تغییراتی همراه هستند که یکی از آنها کبد و کیسه صفرا می باشد. این موارد به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری ایجاد می شود. در زمان بارداری ممکن است برخی از آنزیم های کبدی کم و یا زیاد شوند اگر چه این تغییرات منجر به بیماری خاصی در مادران نمی شود اما تفاوت هایی در خون این مادران دیده می شود. یکی از بیماری های شایع کبدی در دوران بارداری زردی بارداری است. در این زمان اسیدهای صفراوی در خون افزایش پیدا می کند و منجر به زردی در دوران بارداری می شود. در این زمان خارش از کف پاها شروع می شود و کم کم به تمام قسمت های مختلف بدن سرایت می کند. پس از آن به علت افزایش بیلی روبین در خون زردی بروز پیدا می کند.

شیوع زردی بارداری و تشخیص آن

زردی ناشی از بارداری اغلب در ۳ ماهه آخر بارداری رخ می دهد.

همچنین این مسئله بخصوص در مادرانی که چند قلو باردار هستند بیشتر رخ می دهد.

همچنین این بیماری یک زمینه ارثی و ژنتیکی نیز دارد.

در برخی افراد که از داروهای خاصی استفاده می کنند، نیز امکان بروز زردی بارداری وجود دارد.

برای تشخیص این بیماری و تفکیک آن از بیماری های دیگری مثل پره اکلامپسی، هپاتیت یا بیماری های پوستی شایع در بارداری که با خارش همراه هستند، باید از آزمایش های خونی مثل بررسی آنزیم های کبدی و کلسترول استفاده کرد. پس از تشخیص این بیماری نیاز است تا برای کاهش خارش پوستی از یک سری داروها استفاده شود، اما مسئله مهم تر مراقبت از این مادران در اواخر بارداری است در این زمان این افراد باید تحت نظارت شدید باشند زیرا احتمال زایمان زودرس و مرگ جنین و دفع مکونیوم (مدفوع جنین) در مایع آمنیوتیک، در این افراد بیشتر است

و در اولین فرصتی که جنین رسیده شد باید اقدام به زایمان کرد تا از این عوارض جلوگیری شود. پس از زایمان، بیماری و زردی و خارش ناشی از آن از بین می رود اما احتمال بروز زردی در حاملگی بعدی نیز وجود دارد. احتمال بروز بیماری زردی در بارداری در افرادی که از قرص های جلوگیری از بارداری حاوی استروژن استفاده می کنند نیز وجود دارد.

هپاتیت مهم ترین عامل زردی بارداری

شایع ترین علت زردی بارداری هپاتیت است.

هپاتیت یک بیماری شایع کبدی است که از طریق ویروس های متفاوتی ایجاد می شود مثل ویروس A، B، C، D و E از این رو انواع هپاتیت نیز وجود دارد که با توجه به نوع ویروس آن نامگذاری می شود. که در مورد بیماری حاد علائم همگی شبیه هم هستند اما در مورد عواقب بیماری و مزمن شدن آن و روش های پیشگیری با هم متفاوت می باشند.

از مهم ترین علائم بیماری هپاتیت ویروسی حاد شامل:

تهوع و استفراغ

بی حالی و بی اشتهایی

درد بدن

می باشد و در مواردی با تب نیز همراه است.

پس از یکی دو هفته این علائم کاهش پیدا می کند

اما در این زمان است که زردی در نوزاد در زمان بارداری آغاز می شود

و تغییرات آزمایشگاهی در آنزیم های کبدی رخ می دهد.

در موارد شدید و حاد هپاتیت علائمی مانند

خونریزی

اختلالات مغزی

و تغییرات آزمایشگاهی مربوطه دیده می شود

بیمار در این شرایط باید حتما در بیمارستان بستری شود.

در این زمان انتقال بیماری از طریق ترشحات بیمار امکان پذیر است که باید مراقب این ترشحات بود. به این ترتیب که از تماس مستقیم با ملحفه و لباس و حوله بیمار باید پرهیز کرد. همین طور ترشحات دهان و واژن و خون بیمار نیز قابلیت انتقال این بیماری را دارند و باید از آنها پرهیز کرد.

در دوران بارداری هم مراقبت ها به همین شکل است.

مواردی که در زردی بارداری باید رعایت شود

در مراحل اولیه بارداری، افراد ممکن است دچار حالت تهوع شوند و این مسئله به کمبود آب بدن بیمار منجر می شود. این می تواند به عملکرد مطلوب کبد آسیب برساند باعث بروز زردی بارداری شود.

افزایش آنزیم های کبدی و پلاکت های پایین نیز می تواند منجر به زردی بارداری شود.

تغذیه یک عامل مهم برای پیشگیری از زردی بارداری است

و توجه به تغذیه و آب به میزان مناسب می تواند به کاهش زردی بارداری و برطرف شدن آن کمک نماید. بارداری یک مرحله حساس در زندگی مادر و نوزاد است از این رو مادران باید کلیه مسائل بهداشتی را رعایت نموده و در پی بروز هرگونه مشکل با پزشک خود مشورت نمایند. اگر می خواهید نوزاد سالمی داشته باشید و از ابتلا به زردی بارداری پیشگیری نمایید باید نکات و مراقبت های پزشکی و بهداشتی را رعایت نمایید و مراقب تغذیه خود در این دوران حساس باشید. در هر صورت اگر نوزاد شما به زردی مبتلا شده است برای درمان زردی می توانید از دستگاه فتوتراپی یا دستگاه زردی نوزاد ارائه شده در شرکت ما استفاده نمایید.

کافیست تماس بگیرید.